טיפולי חניכיים

הכנה ראשונית

מהי מחלת החניכיים?

מחלה פריודונטית (מחלת חניכיים) הינו זיהום כרוני בחניכיים המביא להרס של רקמות והעצם העוגנת את השן במקומה.
הגורמים הראשונים למחלת החניכיים הם חיידקי הרובד הדנטלי, שכבה דביקה, עדינה וחסרת צבע הנוצרת באופן תמידי על השיניים, הנקראת "פלאק", אם הפלאק לא מוסר הוא מתקשה והופך לאבנית. החיידקים שבתוך ה"פלאק" יוצרים גירוי והגירוי החיידקי יוצר תגובה מקומית של דלקת, והצירוף בין הזיהום לדלקת מביא להרס הרקמות הסובבות את השן, להיפרדות החניכיים מהשן ובכך ליצירת "כיסים פריודנטלים".

היעדר טיפול מביא להידרדרות במצב החניכיים ולאובדן השן

חמישה סימנים ברורים המעידים על דלקת חניכיים : דימום ספונטני או בעת הצחצוח, נפיחות, אדמומיות, ריח רע ונסיגת חניכיים. אבחון מוקדם חשוב בהצלחת הטיפול והריפוי.

זהו טיפול התחלתי במטופל שאובחן כחולה מחלת חניכיים וכולל בתוכו הסרה יסודית ועמוקה של האבנית תחת הרדמה מקומית, הקצאה והחלקה סגורה של השורשים, שטיפת כיסים פריודונטליים (במידה וקיימים) ,הנחת פריוצ'יפים במידת הצורך והדרכה בהגיינה אורלית קפדנית. הטיפול כולל 3 מפגשים לפחות. לאחר 3-4 שבועות מתבצעת הערכה מחדש – רמת תגובת הגוף לטיפול שנתקבל ורמת התחזוקה ע"י המטופל. לאחר מכן מתקבלת החלטה על המשך הטיפול( במידה ויש צורך בכך).

גורמים נוספים שצריכים לעודד בדיקה למחלת חניכיים הם:

• מחלת חניכיים אצל אחד מבני המשפחה האחרים (קיימת נטיה גנטית למחלת חניכיים)
  • דלקת חניכיים שאינה נרפאת למרות טיפול טוב עלולה להעיד על מחלה סיסטמית אחרת. (מחלה אחרת שאינה מזוהה)

הנחת פריוצ'יפים

הקצאת שורשים והסרת אבנית, הנעשים במרפאתנו ע"י שיננית מסלקים את האבנית לחלוטין. השלב הבא – לסלק את הזיהום ולסגור את הכיס הפריודונטי שנוצר. לצורך זה אנו משתמשים בפריוצ'יפ שמוחדר לכיס. פריוציפ הינו שבב מרוכז המשחרר חומר אנטיספטי פעיל למשך 10 ימים. החומר (אינו אנטיביוטיקה) קוטל את החיידקים מחוללי המחלה הנמצאים בעומק הכיס, ללא התפתחות עמידות כלשהי. הכנסת פריוצ'יפ לכיס החניכיים היא פעולה פשוטה. אין צורך בביקור נוסף על מנת להסירו מאחר שהוא מתמוסס מעצמו. שילוב בין פריוצ'יפ לבין טיפול נגד מחלת חניכיים מאפשר להגיע לתוצאות של סגירת כיס פריודונטלי אצל כמות המוטופלים הגדולה פי שניים.

לאחר טיפול בפריוציפ:

• מיד לאחר הטיפול ניתן לאכול ולשתות כרגיל. ניתן לצחצח שיניים כרגיל (חוט דנטלי – יש להימנע מהשימוש באזור הפריוציפ במשך 3 ימים).
  • מחלת החניכיים הינה מחלה כרונית, ולכן החניכיים שלך צריכות להיבדק אופן קבוע. דאג/י לחזור לביקורת כל 3 חודשים.